niedziela, 2 października 2011

Historia Opla Vectry

Historia Opla sięga roku 1862 kiedy Adam Opel skonstruował pierwszą maszynę do szycia. Firma zaczęła w szybkim tempie się rozrastać, stając się jednym z największych światowych producentów  maszyn do szycia.
W roku 1884 Adam Opel rozpoczyna pracę na skonstruowaniem dwukołowego pojazdu jakim jest rower. Pierwszy taki pojazd opuścił fabrykę w Russelsheim w roku 1886.
Po śmierci Pana Adama w 1895 roku odpowiedzialność za prowadzenie rodzinnego przedsiębiorstwa odpowiedzialni byli głównie jego dwa spośród pięciu synów, Fritz i Wilhelm, którzy podobnie jak ojciec zapatrzeni byli w najnowsze technologie i nie mogli nie zwrócić uwagi na powoli rodzący i rozwijający się przemysł samochodowy.
W roku 1899 fabrykę w Russelsheim opuszcza pierwszy ręcznie zmontowany pojazd nazwany Opel Patent Motor Wagen który powstał przy współpracy Opla i producenta podwozi Dessau - Friedrichem.

Historia Opla Vectry zaczęła się jesienią 1988 roku. Vectra zastąpiła poprzedni model Opla Asconę C.
Swój debiut Opel Vectra A miała jesienią 1988 roku. Jako pierwszy na rynku pojawił się 4-drzwiowy sedan, a w rok później pojawił się 5-dzrwiowy liftback który zdobył drugie miejsce w konkursie na Samochód Roku '89. W drugiej połowie 1992 roku (sierpień) Vectra A została troszkę zmieniona i przeszła mały face lifting. Zmienione zostały m.in. atrapa chłodnicy oraz tylne lampy, a wszystkie te zmiany przygotowano na rok modelowy 1993. Niestety Opel Vectra A nie posiadał swojego brata w wersji kombi, ale Opel stworzył na podstawie pierwszej generacji Vectry sportowe coupe - Opel Calibra.


Do napędu samochodu używano przeważnie silników benzynowych rzędowych oraz silników diesla.

Silniki benzynowe: 1,4 , 1,6 , 1,8 , 2,0 SOHC 8V , 2,0 DOHC 16V oraz 2,0 Turbo a w późniejszym czasie do gamy tych silników dołączył motor o pojemności 2,5 litra V6
 
Silniki wysokoprężne: 1,7D i 1,7TD

W roku 1995 swój wielki debiut miała druga generacja Vectry, czyli Opel Vectra B. Model ten był sprzedawany na rynku samochodowym do roku 2002. Początkowo dostępny był tylko w wersji sedan i liftback a dopiero rok później na rynku pojawiła się wersja kombi. W 1999 roku druga generacja Vectry przeszła face lifting
Najbardziej rzucającymi się w oko zmianami w Vectrze po face liftingu była chromowana obwódka przedniej atrapy chłodnicy, nowe zmienione zderzaki (zamiast czarnych listew na przednim i tylnim zderzaku teraz były tylko lekkie przetoczenia), nowe listwy boczne, zmieniono lampy tylne ( zostały bardziej zaostrzone krawędzie), zmieniono światła przednie  - wprowadzono jednoczęściowe lampy zespolone, tylnej klapie zmieniono listwę nad oświetleniem tablicy rejestracyjnej.
Oprócz zmian na zewnątrz auto przeszło również zmiany związane z bezpieczeństwem pasażerów. Zamontowano nowe fotele z zagłówkami chroniącymi kręgi szyjne kierowcy i pasażera podczas kolizji. Dokonano modernizacji zawieszenia auta oraz lepiej zabezpieczono auto przed korozją.
Vectra B miała kilka wspólnych cech z Saabem 9-3. Przejeła bowiem od Saaba wcześniej wspomniany system ochrony kręgów szyjnych kierowcy i pasażera oraz funkcję „Night Panel” (funkcja polegająca na możliwości wygaszenia podświetlenia tablicy przyrządów co ułatwiało prowadzenie pojazdów nocą ponieważ podświetlenie tablicy nie oślepiało kierowców). Saab 9-3 był natomiast produkowany ta tej samej płycie podłogowej co druga generacja Opla Vectry.
W roku 2000 Vectra przeszła modernizację pod względem nowych jednostek napędowych o pojemnościach 1,8 , 2,2 , 2,2DTI.
Do napędu drugiej generacji Vectry używano silników
Silniki benzynowe:
1,6 8V – 75KM (1995 – 1999)
1,6 16V – 101KM (1995 – 2002)
1,8 16V – 116KM (1995 – 1999)
1,8 16V – 125KM (2000 – 2002)
2,0 16V – 136KM (1995 – 1999)
2,2 16V – 147KM (2000 – 2002)
2,5 V6 – 170KM (1995 – 2000)
2,5 i500 – 194KM (1998 – 2000)
2,6 V6 – 170KM (2000 – 2002)
3,0 i30 – 220KM (1998)
Silniki wysokoprężne:
1,7TD – 82KM (1995 – 1996)
2,0DI 16V – 82KM (1996 – 2000)
2,0DTI 16V – 101KM (1997 – 2000)
2,0 DTI 16V – 101KM (2000 – 2002)
2,0 DTI 16V – 125KM (2000 – 2002)

Opel Vectra C – swój debiut miał w roku 2002 i auto było produkowane do roku 2008.
Trzecia generacja Vectry pojawiła się na rynku w kwietniu 2002 roku tylko i wyłącznie w wersji sedan, dopiero później tego samego roku we wrześniu została wprowadzona do sprzedaży wersja z nadwoziem typu liftback oznaczona również jako GTS. Vectra GTS była autem  które charakteryzowało się sportową sylwetką na zewnątrz i sportową stylistyką wewnątrz. GTS dostępne było z prawie wszystkimi typami silników takimi jakie były w sedanie oprócz dwóch najsłabszych jednostek wysokoprężnych. Nieco później, bo we wrześniu 2003 roku na Salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem został zaprezentowany  i wkrótce potem wdrożony do sprzedaży model Vectry w wersji kombi który nosił nazwę Carawan. Wersja kombi posiadała wydłużony o 13  cm rozstaw osi dzięki czemu oferowała więcej miejsca wewnątrz.
Jednostki napędowe Opel Vectra C
Silniki benzynowe:
1,6 16V – 100KM (2004 – 2006)
1,6 16V – 105KM (2006 – 2009)
1,8 16V – 122KM (2002 – 2006)
1,8 16V – 140KM (2006 – 2009)
2,0 Turbo16V – 175KM (2003 – 2009)
2,2 16V – 147KM (2002 – 2004)
2,2 16V – 155KM DIRECT (2004 – 2009)
2,8 24V – 230KM (2005 - 2006)
2,8 24V – 250KM (2006 – 2009)
2,8OPC 24V – 255KM (2005 – 2006)
3,2 24V – 211KM (2003 – 2005)
Silniki wysokoprężne:
1,9 CDTI 8V – 100KM (2005 – 2009)
1,9CDTI 8V – 120KM (2004 – 2009)
1,9 CDTI 16V – 150KM (2004 – 2009)
2,0 DTI 16V – 101KM (2002 – 2005)
2,2 DTI 16V – 125KM (2002 – 2005)
3,0CDTI 24V – 177KM (2003 – 2005)
3,0 CDTI 24V – 184KM (2005 – 2009)
W roku 2008 na London Auto Show 2008 odbyła się oficjalna premiera nowego Opel Insignia. Insignia jest następcą Opla Vectry, a nowa nazwa miała pokazać zupełnie nowy i inny styl marki Opel. W sierpniu 2008 roku Insignia została wprowadzona do sprzedaży na rynkach europy zachodniej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz